בודהיזם ומיינדפולנס

בנוסף להתמחות הקלינית, למדתי שנתיים לימודי בודהיזם למטפלים, במסגרת בית הספר "פסיכודהרמה" אשר בקמפוס ברושים, תל-אביב. את הכלים של המיינדפולנס למדתי (ועדיין לומדת..) מתוך קורסים בגישת Tich Nhat Hanh (מאסטר זן ווייטנאמי, סופר, משורר ופעיל שלום), מקים המרכז הרוחני Plum Village אשר בדרום צרפת.

אני מוצאת שהבודהיזם והפרקטיקה של המיינדפולנס, נותנים כלים עמוקים ומשמעותיים למציאת שלווה במערכות יחסים ובגישה שלנו לחיים. כלים שעוזרים לנו למקד את המטרות והציפיות שלנו לצמיחה, מימוש וקבלה של עצמנו ושל החיים.

לקריאה ראשונית ממליצה על הספרים: "כשהדברים מתפרקים" מאת פאמה צ'ודרון, "חכמת המזרח" מאת ניסים אמון ו"אמנות האושר", מאת הדלאי למה.

מיינדפולנס וחרדה

ויקטור פרנקל כתב: בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב ובמרחב זה נמצאים הכוח והחופש שלנו. מישל מקדונלד, ניסחה מודל בשם R.A.I.N הכולל ארבעה שלבים פשוטים, להפחתת רגשות של לחץ וחרדה, אשר יכולים לעלות כתגובה לגירויים שונים.

  1. RECOGNIZE . בזמן שעולה רגש לא נעים, כגון סטרס, רצוי לא להתעלם ממנו או להדחיק אותו, אלא להתמקד ולהבחין: מה קורה לי ברגע הזה? אילו מחשבות, תחושות גוף ורגשות עולים בי.

  2. ALLOW. רצוי לאפשר לרגשות ולמחשבות לעלות, ולהיות איתם ממקום לא שיפוטי. לאפשר לחוויה להיות כמות שהיא. זו לא אהבה למצב, אלא הפחתה של התנגדות אליו.

  3. INVESTIGATE. חקירה. למה הרגש הזה עולה דווקא עכשיו? אילו גירויים העלו אותו? מה הוא מספר על הצרכים שלי? מה כדאי שאעשה כפעולה בנושא?

  4. Non Identification . על-ידי החצנה, אנחנו מחזקים את החלק שמתבונן במחשבות והתחושות במקום לשקוע בהם. הרגשות והמחשבות לא מגדירים את כולי ואת מי שאני.

בעזרת שלבים פשוטים אלו, ניתן לטפל ברגשות לא נעימים שעולים ולפרק אותם ממקום מקבל ולא שיפוטי. הנטייה לסלק אותם הצידה ולהדחיק אותם, עלולה בסופו של דבר להביא לעליה ברמת החרדה.

שרון אגם פסיכולוגית קלינית תל אביב